case Brabant Werkt: Inclusief

i.s.m. Kamer8cht merk, ontwerp, communicatie

In opdracht van de samenwerkende sociaal ontwikkelbedrijven van Noord-Brabant hielp ik mee om het basisconcept verder in te vullen en bedacht en ontwikkelde ik de strategische en operationele branding en communicatie, samen met Kamer8cht. De opdracht was een co-productie onder de regie van Erik Rosier (v/h R2M) en de Klinkhamer Group. Opdrachtgever was de stuurgroep van dit event. 

De samenwerkende sociaal ontwikkelbedrijven (partners) willen een krachtig statement maken. Noord-Brabant is de meest inclusieve provincie. En omdat te benadrukken is er een inspiratie- en motivatie dag voor alle stakeholders, bedrijfsleven, overheden en bestuurders. In congrescentrum 1931 in Den Bosch werd een programma georganiseerd met plenaire sessies, discussies, presentaties, inspiratiefilms en een uitgebreid inhoudelijk break-out programma met businesscases. Meer dan 1.000 bezoekers bezochten de dag. De resultaten zijn nu nog steeds zichtbaar via: https://brabantwerktinclusief.nl/

Het strategisch communicatietraject begon met het bedenken van een naam en een branding passend bij het thema. In de naam komt alles samen en vertelt precies wat het credo is. De ondertitel spoorde nog eens extra aan: ‘ontdek de kracht van onze arbeidsmarkt’. Daarnaast leent de naam zich ook uitstekend voor creatieve doorvertalingen, zoals  Brabant Werkt: Inclusief Carola Schouten of Brabant Werkt: Inclusief: Daf Paccar, Brabant Werkt: Inclusief Karin, etc. Kortom de naam werd zo onderdeel van het concept. In de branding kozen we voor een vingerafdruk om de uniciteit van ieder mens te bandrukken en kozen we voor kleurige cartoonachtige persoonsafbeeldingen om de vrijheid te hebben bij iedere uiting te spelen met de vormentaal.

We formeerden een club van marketing en communicatie mensen bij de diverse partners om samen het communicatie-traject vorm te geven. Centrale draai- en ankerpunt was de website die na het event nog enkel een platform is met inhoudelijke informatie, foto’s en  video’s. Startpunt was een fysieke uitnodiging aan alle relaties van de sociaal ontwikkelbedrijven. Iedere partner leverde, volgens een vast format, een adresbestand aan dat ontdubbeld werd en gekoppeld was aan een opstapplaats voor collectief busvervoer. De mailing werd zowel telefonisch als online (e-mailings) opgevolgd. Ook maakten we een contentkalender voor LinkedIn van de partners, waarin steeds een call-to-action om in te schrijven. De website was gekoppeld aan de inschrijfmodule van de Klinkhamer Group. En via die module werd gecommuniceerd met inschrijvers.

In de aanloop produceerden we een teaser video waarin personen uit de doelgroep, werkgevers opriepen om vooral naar de dag te komen. De video was weer onderdeel van de LinkedIn contentkalender. De werkgevers van deze mensen waren op de dag aanwezig om presentaties te geven over hun ervaringen. En op de dag zelf was er een overall film, extended versie van de teaser, ter inspiratie. Ook schreven we persberichten en nodigden we samen met de marcom mensen van de sociaal ontwikkelbedrijven de pers uit. Tenslotte produceerden we nog een after-movie en werd een belangrijke paneldiscussie integraal opgenomen, die nu bij discussies nog gebruikt wordt. Ook in de aankleding van het congrescentrum kwam de huisstijl terug. Op die manier ontstond op alle fronten herkenning.

Het was een intensief en spannend traject doordat er zoveel partijen met elkaar samenwerkten op verschillende vlakken, zowel initiërend als uitvoerend. Maar dankzij de overall regie van Erik Rosier kwamen alle puzzelstukjes bij elkaar. De dag zelf was een groot succes en zowel partners als stakeholders als bezoekers gingen geïnspireerd en gemotiveerd naar huis. Brabant – de inclusiefste provincie van Nederland.

Heb jij ook een tijdelijk project of wil je van gedachten wisselen over de marketing communicatie van een platform? Mail me dan en ik maak een afspraak met je.

ImageImageImage