case De Domijnen  

In april 2015 werd ik gevraagd voor een interim opdracht bij de toen net opgestarte nieuwe cultuurorganisatie in Sittard-Geleen: De Domijnen. Men zocht voor zo’n zes maanden een hoofd communicatie en marketing a.i. Na een interview met de directeur-bestuurder Tom de Rooij en verdere aanscherping van de opdracht begon ik per 1 mei 2015.

Al snel bleek de klus behoorlijk omvangrijk en zes maanden werden bijna drie jaar. In die tijd mocht ik een hele uitdagende organisatie mee begeleiden op weg naar volwassenheid. Basis was de strategische communicatie-strategie die we samen met het MT ontwikkelden.

Er speelden tal van issues, zoals een cultuuromslag, van vier cultuurinstellingen naar één organisatie, opbouwen en uitrollen van een interne communicatiestrategie, de bouw van een nieuw webplatform (met externe ICT-koppelingen), stakeholders-communicatie met o.a. bestuur en politiek, het opzetten van eigen events, de uitrol van een social media beleid, email marketing, de aansturing van een afdeling met 7 parttime m/v, perscommunicatie en de verkoop van kaartjes voor schouwburg, musea en filmhuis.

Kortom een geweldige tijd waarin ik heel veel heb geleerd over cultuurmarketing, het creëren van communities, het aansturen en begeleiden van (projectteams), de bouw van een groot webplatform, de invloed van stakeholders op een organisatie en het verschil tussen imago, identiteit en reputatie. Maar ook hoe belangrijk het is om een flyer binnen deadline op te leveren.

Heb jij ook een tijdelijk project of wil je van gedachten wisselen over cultuurmarketing? Mail me dan en ik maak een afspraak met je.