Le Fernand - café manger

In de zomer van 2016 werden we door Fernand Rosier benaderd om mee te denken over zijn nieuw te openen horecazaak in Maastricht. Fernand had tot dan toe flink wat ervaring opgedaan in de Maastrichtse horeca (o.a. bij café Sjiek) als bedrijfsleider. Nu was het tijd voor een eigen zaak.

Zijn oog was gevallen op een mooie locatie aan de Stenen Brug. Het pand had tot dan toe dienst gedaan als café. Fernand wist vrij goed wat hij wilde. Centraal stond zijn liefde voor Frankrijk en de Franse keuken. Maar het moest een laagdrempelige zaak worden. Iets tussen bistro en brasserie. Met een compacte kaart Franse klassiekers, aangevuld met seizoensgerechten.

We dachten met hem mee zowel over concept als over naam van de zaak. In het concept stond de open keuken van de zaak centraal alsmede de inrichting met behulp van kenmerkende 'bric a brac', zoals serviesgoed uit oma’s tijd. Na een aantal sessie stond de positionering en de propositie vast. Een klein stukje Frans grondgebied in Maastricht. Een kleine intiem zaak waar de patron het gezicht van de zaak vormt. Met het schoolbord met de dagkaart aan de muur, oude platenhoezen van Franse artiesten, de gedroogde lavendel, alleen maar Franse muziek en potjes met Frans ingrediënten op de planken aan de muur. Mooie wijnen per glas of per fles en niet alleen Gulpener op de tap, maar ook een flesje Kronenbourg.

Nu de naam nog. Na een aantal voorstellen bedachten we: Le Fernand, café manger – het eetcafé met de Franse slag. Als de patron het uithangbord van de zaak wordt dan ook toutes completes. Koen Dullens ontwierp logo en huisstijl en Schreijen.com maakte de website. En nu drie jaar later is Le Fernand een begrip geworden bij zowel de local als bij de toerist. A bientôt. 

Heb jij ook een tijdelijk project of wil je van gedachten wisselen over de marketing communicatie van een horecaconcept incl. positionering ? Mail me dan en ik maak een afspraak met je.