Irritatie leidt tot innovatie *

In de afgelopen weken bezocht ik een tweetal zakelijke bijeenkomsten. Ik hou van ‘live communications’ want er is niets krachtiger in communicatie dan ‘the power of the human touch’.

Deze bijeenkomsten beloofden allebei een aantal mooie sprekers in interessante formats. Ongetwijfeld met veel voorbereidend werk van de organiserende instanties. En toch wekten beide bijeenkomsten irritaties bij me op. Waarom? Omdat de aantrekkelijke formats en sprekers verdronken in, wat ik noem, het ontbreken van een draaiboek van professionals.

 

En dan heb ik het niet over haperend geluid, niet instartende filmpjes of verkeerde catering. Beide meetings gingen ruimschoots over hun tijdsplanning heen waardoor er geen ruimte meer was voor de alom bekende netwerkborrel. Want juist die borrel is onderdeel van een sterk concept. Bij beide meetings hielden ondernemers pitches. Bij de ene meeting was dat beter voorbereid dan bij de andere. Bij de ene redelijk binnen de tijd met een concrete vraag en bij de ander ging het alle kanten op. Echter voor beide meetings gold dat deze pitchende ondernemers in contact wilden komen, óp de netwerkborrel, mét andere ondernemers. En als een groot deel van de mensen door tijdsgebrek het pand na afloop meteen verlaat, is dat zonde voor de pitchers, de blijvers én de organisatie.

Daarom pak ik mijn ‘oude stiel’ weer op en ben in te huren voor de organisatie van welk zakelijk evenement dan ook. Iets dat ik in het verleden veelvuldig heb gedaan. Omdat ik er van ben overtuigd dat ik, met mijn team van specialisten, van toegevoegde waarde ben. Zowel bij het bedenken en inhoud geven van een format als bij de technische uitvoering van het evenement. Denken en doen in een hand. Doelgroep en doelstelling voorop. Vanuit het standaard draaiboek maken we maatwerk met oog voor de details. ‘Customization’ noemen ze dat met een goed Nederlands woord. Heerlijk, want het woord ‘customer’ zit er in en die staat nog altijd centraal!

* met dank aan innovatieprofessor Jeff Gaspersz (www.jeffgaspersz.nl)