werkwijze

Het ontwikkelen van organisatie / bedrijf naar merk gebeurt stap voor stap, waarin we eerst jouw organisatie en je product/dienst en je speelveld verkennen, om de bevindingen vervolgens te vertalen naar een (nieuwe) merkpositionering.

1. Organisatieanalyse

Wie ben je als organisatie? Wat onderscheid je van de rest? Waar sta je nu en waar wil je naartoe? Welk verhaal (story telling) wil je vertellen? Bij het beantwoorden van al die vragen, kijken we onder andere naar de historie, kerncompetenties, visie en missie en de cultuur van je bedrijf.

2. Doelgroepanalyse

Wie zijn je doelgroepen precies en wat verwachten ze van je? Voor het analyseren van je doelgroepen maken we o.a. gebruik van ‘laddering’, een tool om van de functionele buitenlaag door te dringen tot de essentie van jouw product of dienst en de diepere betekenis ervan voor je klanten te doorgronden.

3. Concurrentieanalyse

Tijd om de concurrentie te monsteren. Wie zijn ze en waar bevinden ze zich? Wat zijn hun unieke merkwaarden en hoe positioneren zij zich in de markt? De antwoorden op deze vragen helpen bij het beantwoorden van je eigen positioneringsvraagstuk.

4. Positionering

Op basis van de interne en externe analyse (stap 1-3) worden nu de unieke merkwaarden bepaald en de merkpositionering ten opzichte van de concurrentie. Hiervan wordt een propositie afgeleid, die meestal wordt vertaald in een pakkende pay-off of slagzin. Hiermee is de strategische fase afgerond.

5. Internal branding

Tijd om de nieuwe positionering merkbaar te maken, te beginnen bij de eigen medewerkers. Zij zijn de voornaamste schakel tussen jouw merk en externe doelgroepen. Zij vormen het hart van je nieuwe merkwaarden en het is dan ook van het grootste belang dat zij als eerste het merk ‘leven’. Vaak hebben we hun al betrokken in de fasen 1 tot en met 3. Dus de nieuwe positionering komt niet als een verrassing.

6. External branding

Je moet natuurlijk ook je nieuwe positionering kenbaar maken bij jouw klanten en andere externe doelgroepen en stakeholders. De precieze doelgroepen, boodschap per doelgroep, communicatiekanalen en –middelen vatten we samen in een marketing- en communicatieplan. Tot de in te zetten middelen kunnen behoren een nieuw logo/huisstijl, website, online marketing (incl. SEO en SEA) of een offline reclamecampagne (events, buitenreclame, RTV, dagbladen, magazines, etc.) Ook in deze creatieve fase staan we je graag bij!

Heb je zelf al voorwerk gedaan of is je organisatie niet in de mogelijkheid het hele traject te doorlopen? Neem dan contact op voor het bespreken van de mogelijkheid tot maatwerk. Ook losse (interim) communicatieprojecten zijn bij ons in vertrouwde handen.